Rasa Sedap Manis, Sayangnya Mudah Batuk Selepas Makan – Wanita Kongsi Petua Elak Batuk Selepas Makan Buah Rambutan

Bila tiba musim rambutan, rugi la kalau tak rasa. Lagi-lagi bila jiran sebelah hulur rambutan yang dibawa dari kampung. Sedapnya lahai. Rezeki depan mata tak akan nak menolak pulak kan.

Tapi yang tidak seronoknya, bila makan sebijik dua rambutan batuk pun mula menyerang. Tak akan orang lain makan kita nak telan air liur aje kan. Mesti laa kena rasa jugak. Banyak petua untuk tidak batuk selepas makan rambutan dicuba tapi tidak menjadi.

Apa kata cuba petua dari Muna Masrur, menurutnya petua ini memang mujarab. Buat pengemar rambutan jangan lupa cuba petua ini

Hidup dah lebih 20 tahun,baru tau rambutan ada banyak jenis keturunan. Yang ku tahu rambutan merah, rambutan kuning saja.

Baru baru ni mak sedara bagi rambutan nama nasab keturunannya rambutan gula batu. Warnanya merah pekat ala maroon, buahnya maniiiiiis yakmat. Isi dan biji tak lekat bila dimakan.

Aku mula takot nak makan. Takot batok batok. Maklom, baru saja baik dari batok dan selsema. Orang tua tu paksa juga aku cuba.

Kata dia,alah kau jangan takot la makan rambutan ni. Petua tak nak batok, kau kopek dulu buah ni, lepas tu kau basuh dengan garam. Garam halus. Basuh lama lama sket. Lepastu boleh la makan. Tak habis makan, simpan dalam tupperware. Letak peti sejuk.

Di rumah aku cuba lah petua ni. Uhuiii..
Memang sedap manis terasa sampai ke anak tekak. Isi dia tak buat gigiku menyelit. Isinya padat. Terasa ranggup bila dikunyah.

Ntah kebetulan atau petua ni memang mujarab, tak pulak kena batuk walau berisi isi rambutan masok perot. Huhu. Alhamdulillah

Ok. Sekian petua nak elak batuk makan rambutan. Boleh la hakak hakak coba.

Oh ya, sempat snap isi rambutan saja. Tu pun teringat bila dah tinggal bape ketol dalam bekas. Kulitnya selamat dah ju buang dalam tong sampah.

Sumber – Muna Masrur